Rabu, 20 Maret 2013

" Jaga Mulut Jauhi Dosa "


"Karena pulut santan di guna, Karena mulut badan binasa" ungkapan ini selalu kita dengar jika sesuatu pertengkaran terjadi... Kali ini saya bukan menulis tentang pulut atau yang berkaitan dengannya... Kali ini khususnya untuk suami isteri yang inginkan hidup rukun dan damai patut baca entri ini "jaga mulut jauhi  dosa". maksudnya lebih kurang sama dengan peribahasa pulut tadi cuma kali ini lebih fokusk kepada situasi dalam berumah tangga. Semoga memberi kita manfaat dan dapat memperbaiki diri kita. lebih-lebih lagi mereka yang telah berumahtangga... :)


Jaga Mulut    Jauhi Dosa
Bercakap perkara yang perlu
Nilai dahulu sebelum kata-kata itu dilafazkan. Kata-kata remeh yang boleh menyinggung perasaan suami merupakan dosa yang boleh membawa kepada pergaduhan.
Elakkan bertanya urusan orang lain yang tidak berkaitan dengan diri sendiri dan agama
Sewaktu suami pulang misalnya, isteri bertanya: “Abang dengar tak, kawan abang tu dah kahwin lagi satu?” Cakap-cakap seperti ini bokeh meretakkan hubungan suami isteri.
Mewujudkan suasana saling mempercayai
Isteri seharusnya cuba berbaik sangka dengan siami. Sikap tuduh-menuduh boleh menjadi punca suami tidak selesa berada di rimah.
Menggunakan kata-kata yang lemah lembut
Isteri menghormati suami akan menggunakan bahasa yang baik dan lemah lembut pertuturannya. Suami yang pada mulanya mungkin mempunyai masalah di tempat kerja, sedikit sebanyak berasa tenang apabila balik ke rumah dan mendengar suara dan bicara isteri.
Elakkan perkataan bernada menghina dan mengejek
Sebelum suami atau isteri marah dan bertindak menghemburkan kata-kata yang tidak baik, perlu menenteramkan diri dan bertanya apa punca suami atau isteri melakukan perkara yang kita tidak suka itu

Tidak ada komentar:

Posting Komentar