Kamis, 24 Januari 2013

Makan Gaji Atau Kerja Sendiri


Persoalan yang kerap kita dapat setiap bulan antara makan gaji atau kerja sendiri yang  harus dipilih? Jawapannya amat bergantung pada apa wang diingini karena setiap pilihan mempunyai pro dan kontra. Ya, ramai yang memilih kerja berdasarkan minat dan kelayakan mereka. Kita diberi pilihan dan setiap orang berhak untuk memilih sesuatu untuk kebaikan dirinya untuk jangka masa panjang.

Bermula dengan kerja makan gaji, maksudnya bekerja di bawah orang lain sama ada dalam pegawai atau swasta. Pegawai seperti jabatan-jabatan di bawah pemerintahan, sekolah rendah, sekolah negeri, universitas dan sebagainya. Makan gaji berarti bekerja untuk majikan di mana majikan akan memberikan upah yang tetap pada setiap akhir bulan. Si pekerja tahu bagaimana untuk meneruskan kehidupan dengan upah yang diberikan. Faktor kecemasan dan ketakutan mungkin tidak akan menggugat situasi si pekerja karena ia dijamin oleh majikan tetapi bagi mereka yang bernama majikan, mereka perlu mencari jalan untuk membayar upah kepada pekerja mereka.

Tahu kah anda lebih separuh dari pekerja di dunia pendapatan dengan makan gaji. Yang paling menarik untuk bekerja makan gaji ialah menerima gaji setiap bulan sama ada melalui cek atau terus dikreditkan ke dalam akun bank selagi mereka bekerja. Ini berbeda dengan orang yang berdagang yang mungkin mengalami kemelesetan bisnes yang seterusnya mengganggu pendapatan mereka. Antara kelebihan makan gaji ialah dapat memperoleh gaji secara tetap setiap bulan, mudah mendapat pembiayaan pinjaman seperti membeli rumah, kereta, kad kredit dan sebagainya, dapat menikmati kemudahan perubatan di klinik panel dan juga rawatan di hospital dibiayai, berpeluang mendapat bonus tahunan dan kenaikan pangkat.

Bagi mereka yang bekerja sendiri, mereka perlu mencari jalan bagaimana mereka dapat membayar upah kepada diri mereka sendiri. Mungkin mereka tahu dan tidak tahu berapa upah yang mereka perlukan setiap bulan, ini karena mereka bekerja untuk hidup. Mereka tidak bergantung kepada majikan, mereka tidak bergantung kepada pekerja, mereka bergantung kepada diri sendiri. Faktor kecemasan dan ketakutan akan memberikan kesan kepada mereka sendiri jika mereka tidak berusaha untuk mendapatkan upah yang dapat membiayai faktor kecemasan tersebut. Dalam arti kata lain, kerja sendiri ialah bisnes atau wirausaha. Bidang wirausaha ini luas. Kerja sendiri ini mempunyai keberanian dan risikonya yang tinggi, ditambah dengan modal yang jumlahnya agak besar.

Wirausaha yang bermodal kecil, jika diusahakan dengan betul akan membuahkan hasil yang lumayan dan mampu berkembang menjadi sebuah konglomerat yang besar dan disegani. Wirausaha pada mulanya boleh mencapai nilai jutaan rupiah. Sebagai contoh, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary yang bermula sebagai peniaga pasar dan akhirnya mencapai status antara orang terkaya di Malaysia. Antara kebaikan menjalankan bisnis ialah hasil pendapatan yang jauh lebih lumayan daripada kerja makan gaji. Sekiranya bisnis dikendalikan oleh pekerja-pekerja yang cepat dan dijalankan dengan menglibatkan  minimum oleh pemilik bisnes tersebut, kebebasan masa dapat diperoleh. Di samping itu, pemilik bisnes dapat membantu masyarakat dengan menyediakan peluang pekerjaan dan dapat membantu pertumbuhan ekonomi negara. Dan yang paling penting, pemilik bisnes berpeluang untuk menjadi jutawan.

Di bawah ini perbandingan ringkas antara makan gaji atau kerja sendiri:

Makan Gaji
Kerja Sendiri
Jam Ditetapkan: Sekitar 8.00 pagi pulang 5.00 petang
Masa Bebas: Terserah kepada individu.
Pendapatan Tetap: Setiap awal bulan atau minggu ke-4 setiap bulan, gaji akan diberikan. Kadangkala, terdapat kenaikan pangkat yang menuntut kenaikan gaji.
Pendapatan Tidak Menentu: Gaji mengikut usaha. Naik turun keuntungan bergantung kepada kerajinan dan perancangan usaha.
CUTI Tahunan: Cuti anda ada kadar tertentu yang telah ditetapkan setahun, tidak boleh cuti sesuka hati.
CUTI Harian: Tidak perlu risau perihal CUTI karena diri sendiri yang tetapkan.
Tempat Kerja Ditetapkan: Tempat kerja ditetapkan, mungkin jauh daripada rumah atau dekat.
Tempat kerja sendiri: Bebas menetapkan lokasi tempat kerja, sama ada di rumah atau di tempat lain yang berdekatan.

Gaji kecil dan segala macam sebab. Hari-hari mengeluh mengenangkan nasib. Belajar sampai bertahun, apabila sudah mendapat ijazah, berusaha untuk menjadikan orang kaya. Apakah ini  tindakan yang bijak? Sedangkan Rasullah s.a.w pernah berkata bahwa 9 dari 10 punca rezeki datangnya dari pedagang, tetapi masih bergantung pada 1 punca rezeki! Islam menggalakkan umatnya untuk berwirausa kecil atau besar mampu mengubah hidup seseorang dari kehidupan biasa-biasa kepada kehidupan “luar biasa”. Lihat sahaja contoh isteri nabi yaitu Siti Khadijah merupakan seorang pedagang yang kaya-raya.

Orang yang paling bahagia adalah mereka yang mempunyai usaha mereka sendiri. Mereka memiliki kebebasan jam dan wang. Mereka yang sukses dalam berwirausa terdiri dari mereka yang bekerja keras. Begitu juga dengan bekerja sendiri. Risiko untuk menghadapi persaingan, perubahan, kegagalan dll itu sebenarnya lebih kurang sama dengan bekerja sendiri!

Namun, bukan semua kerja dengan orang itu sesuatu yang buruk. Sebagai contoh, guru, doktor dan sebagainya mempunyai peranan mereka sendiri. Kalau tidak ada mereka, anda mungkin tidak dapat sukses. Anda mungkin akan mati kerana tidak diberikan obat yang dapat menyembuhkan penyakit anda.

Orang yang makan gaji selalu berfikir ingin jadi orang kaya. Seolah-olah tidak bersyukur apa yang mereka ada selama ini dan merasakan tidak pernah cukup. Tetapi pernah tidak mereka terfikir perasaan orang yang sedang mencari pekerjaan. Bukankah mereka (makan gaji) berada dalam kedudukan yang lebih baik?

Makan gaji atau bekerja sendiri bukan menjadi soalnya. Sebenarnya, ia bukanlah sesuatu perkara yang penting untuk menentukan yang mana lebih baik, asalkan anda gembira dengan apa yang anda lakukan. Itulah yang lebih baik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar